lørdag den 5. marts 2011

Lille havnetur og "Kongens store tale"

I dette pragtfulde forårsvejr, som det har været idag - i hvertfald her i Københavnsområdet - var Lillemor og jeg på vores sædvanlige søndagstur ved Havnen. Alle billeder er taget med et 3,2 megapixel mobilkamera.

Vi parkerer altid på Esplanaden, I ved der ved Kastellet/Churchillparken/Mærsk's hovedsæde og der ved Kastellet i Churchillparken ligger den engelske kirke i Danmark. Den er som skåret ud af "Barnaby". Jeg har tidligere været inde i den bare en lille smut for at se og den er meget speciel/engelsk (?) indeni. Jeg har sat mig for engang at overvære en Gudstjeneste derinde bl.a. fordi jeg har hørt noget om, at den engelske kirke (den Anglikanske tro) er meget lig med den katolske dog med små modifikationer og så på engelsk. Jeg synes at jeg har læst et sted, at da Henrik d. VIII afskaffede den katolske kirke i England, så ændredes der ikke ret meget; kun der hvor der henvistes til Pave-dømmet og Rom røg ud, lidt små-ændringer og så fremover det engelske sprog. Nåh, - vi får se om det sker.
Lige før man kommer ud på Nordre Toldbod ligger "Lumskebugten". En gammel havne-knejpe, som nu er en lidt mondæn frokost-restaurant. Så ja - I kan alle nu fortælle børn og bornebørn at der så sandelig er noget der hedder "Lumskebugten" og at det ligger i København.
Ude på Nordre Tolbod ser man direkte over på Holmen hvor Rigets Flag er. Det er faktiskt det vigtigste flag i Danmark I kan skimte der på billedet. Det står på batteriet "Sixtus", det kanon-batteri der affyrer salut-skud når der sker noget vigtigt i Danmark (f.eks. i den kgl.familie). Man kan også se Fregatten Peder Skram (den oplagte/gamle/udgåede fregat), Hovedvagten (det lille hus med det store Krone-spir på samt Mastekranen. Den kaj, som Fregatten ligger fortøjet ved hedder "Elefanten". Navnet skyldes, at man i 1800-hvidkål havde brug for endnu en kaj-plads på Holmen. Man tog et af de udrangerede gamle træ-liniskibe, et stort krigsskib, (a la Fregatten Jylland som ligger i Æbeltoft) og sænkede det vinkel-ret på Holmen. Så fyldte man det op med overskudsballast-sten og jord, rammede pæle ned omkring det og lagde planker henover og vupti, så havde man en ny kaj. Linieskibet hed "Elefanten" og derfor hedder kajen det samme.
Der er stadig en del is i havnen og mer og mer jo længerede ned mod Nyhavn man kommer. I en rende så vi en Toppet Lappedykker dykke og fouragere. Billedet er taget med mobilen og med fuld zoom, derfor p.... uskarpt.

Nede på Skuespilshuset hænger der på en af væggene en kolo-enorm plakat (10 x 15 meter ?) af skuespillerinden Helle Fagralid. Det kgl Teater har valgt at sætte sådan nogen kæmpe "plakater" op af nogen af de unge kunstnere f.eks. hænger der på Gamle Scene (det Kongelige Teater på Kgs. Nytorv) en plakat af den unge enormt dygtige balletdanser Alban Lendorf. Men tilbage til Helle Fagralid. Ud over at hun ser kanongodt ud, så medvirker hun (med bla. Alban Lendorf) i den reklamefilm der p.t. kører for Det Kongelige Teater på TV, I ved, den der reklame, hvor Henning Jensen siger at han drømte en underlig drøm i nat, at det kgl.teater brændte. Han taler netop til Helle Fagralid, som i slutsekvensen med et underfundigt smil siger til ham "Brænder det stadig ?".
Jeg har tidligere talt om at man skal huske at kigge op (også) når man går inden i staden. Herunder ses Hotel D'Angeterre's tagudsmykning (ja ja ja - elendigt foto).....
..og herunder ses "Store Nordiske Telegraf Selskabs" Tagudsmykning (ja ja ja ...o.s.v.)
Vi sluttede af med at gå i "biffen til fire-forestillingen" i Imperial og se "Kongens store tale". Den har netop indhøstet en masse Oscar's bl.a. for bedste mandlige hovedrolle (Colin Firth) og bedste film. Og tro mig - det er en kanon-film. Spændende, alvorlig, tragisk, morsom, humoristisk og m.m. Den er altså værd at gå ind og se. 10 stjerner fra mig.
Og det var så min Lørdag - næsten da. Nu skal jeg checke mine udenlandske Facebook kontakter - har en hel del i USA p.g.a. min interesse for den amerikanske borgerkrig og så må man jo tage hensyn til tidsforskellen.
Imorgen skal jeg sidde klistret til TV-skærmen fra ca. kl. 07,10 og 4-5 timer frem. Der sendes direkte fra det svenske skiløb "Vasa-loppet" på hele 90 km med ca. 16.000 deltagere, elite få og motionister flest. Jeg synes det er hyggeligt at sidde og se det, interview o.s.v. Det kan lyde kedeligt men for mig er det en tradition. Jeg har selv taget distancen - alle 90 km - fra start til mål 2 gange...........i bil ganske vist, da vi har holdt ferie i Dalarna flere gange, så det er bl.a. genkendelsens glæde o.s.v.

2 kommentarer:

  1. hej Jan!

    det lyder som en hyggelig dag i Kbh. ...ja foråret er igang så småt...Ja "Lumskebugten" ser hyggeligt ud og her kunne jeg da sagtens få lyst til at slå mig ned til en frokost, skulle jeg komme på de kanter...dog måtte det være en anelse varmere i vejret, skulle man sidde ude...men det virker indbydende efter dit billede at dømme....og kigger jeg på klokken, så sidder du nok og ser "Vasa-loppet" kan jeg regne ud...og god søndag til jer derovre i det sjællandske...solen skinner her igen idag...Orla går tur med Birka og dejen hæver til friske boller til morgenmaden....og en ny solrig dag er på vej...hvad kan man mere ønske sig ?

    SvarSlet
  2. Hej Jan. Det lyder som en dagligt forårsdag og håber det gode vejr er kommet for at blive! Selv havde jeg en tur i det sønderjyske i lørdag/søndags hvor jeg hørte min første sanglærke i år, dejligt! :-)

    Jeg så også en Toppet Lappedykker svømmende i en lille sø under turen derned, så fuglene er begyndt at trække...

    SvarSlet